-
Любовта на Анатол
Преди премиерата на новия му спектакъл тази седмица, попитахме режисьора Антон Угринов колко копия на Анатол познава и помъдряваме ли някога в любовта. - .
-
Нещата от живота: Елена Телбис
Един ден гледа Мариус Куркински и си казва, че иска и тя да може да развълнува някого така. Изглежда е на прав път – тази година получи Икар и участва в Каръци, който взе голямата награда на фестивала в Москва. Преди това Елена е завършила в класа на Ивайло Христов, вече е играла в най-доброто на сцената ни – от Хамлет през Каквато ти ме искаш до Жана, а на есен започва репетициите за Чайка на Явор Гърдев. Две реплики ни стигат да разберем, че още се буди с трескавото усещане за предстояща работа, че се пази от обобщения и че с нея срещи се правят на едно място – пред служебния вход на Народния театър. Как защо – това е вторият й дом. Да влезем. -
Госпожа Радева и господин Кьоних
На 32, Василена Радева вече е име в театъра, което стои до три други: Икар, Аскеер и Стоян Камбарев. Уважавяме я заради тези награди, но не статуетките са толкова важни, колкото таланта й да предизвиква реакция в публиката и да предава послания с лекота, независимо дали поставя класическа пиеса или документален театър. Интересно какво се върти в главата й дни преди премиерата на новата й постановка в Театър 199? Без въпроси, няма отговори, така че търсим заедно Великият момент на господин Кьоних. -
Нещата от живота: Виктор Чучков
Често го наричат половината от Чучков Брадърс – продуцентската къща за кино и реклама, която движат с брат му Борислав. "Много хора си мислят, че продуцентът е един чичко, който дава пари, а ние всъщност сме едни чичковци, които измислят проектите, намират им финансиране, реализират ги и ги разпространяват", обяснява Виктор Чучков-син. Преди 4 години с Тилт ни показа и как се режисира хубав български филм, а сега се готви да снима 18% сиво по книгата на Захари Карабашлиев. Толкова по работа за днес. Срещаме се с Виктор, за да си говорим за нещата, които обича и живота в града, който е избрал пред Рим, Берлин и Ню Йорк. -
Домът на Диана Добрева
Да започнем от извора. Лорка пише Домът на Бернарда Алба през 1936, когато Испания е задушена от фашизъм и религиозен фанатизъм. Тази комбинация ражда чудовища в пиесата му, а нея превръща във висока летва, която прескачат само опитните режисьори. Диана Добрева е един от тях. Постановката й по Лорка е емоционална въртележка, наречена Къщата на гнева – след слизането си от нея, говорим с Диана за пътя и емоциите, които я водят от текста до сцената. -
Приятелки мои
Теди Москов не спира да работи, а ние не спираме да го гледаме. След Каквато ти ме искаш в Народния, режисьорът остава на италианска вълна – Приятелки мои е втората му премиера за сезона, този път в Малък градски театър Зад канала. Знаем, че до последния ден не обича да говори за постановките си, но един следобед му звъннахме. -
С право на реплика
Освен талант, той притежава и силен характер. Бунтар е, но не размахва лозунги и вместо да мрънка, действа. Винаги има план Б. Изглежда, че на 27 Ованес Торосян вече е намерил правилната формула. При това е социално ангажиран и отговорен към средата, в която живее. Старае се да я променя чрез работата си, а тя в момента е на няколко фронта: в киното – филмът Съдилището, в театъра – импровизационното представление Импровизирай това, и в режисурата – Записки на един луд и Мечтата на Наташа, които са част от театър Реплика. При толкова проекти, трябваше да му дадем думата. -
Герой в сянка
Той не прилича на актьорите, които напоследък са на мода. Не създава шум около себе си, не се натрапва – нищо че на 30 вече е изиграл ролята на ролите.
Леонид Йовчев е необичайно скромен, но и пълен с любопитство към света. Обича сградата на Народния театър – сцената, коридорите, ей така да ги разглежда. Не иска да се бърка на никого, но за себе си е изобретил авторитарен ред за живота, наречен Леонизъм – според него всичко трябва да е просто и ясно. Вярва, че изкуството само задава въпроси, а отговорите лежат на плещите на всеки от нас поотделно.
Срещаме се с Леонид веднага след неговите три часа и половина в кожата на Хамлет. Ще си говорим за историята, за избора да живееш или да умреш за свободата си и за куража на героите в Солунските съзаклятници. В новата постановка на Стоян Радев в Народния, той играе Йордан Попйорданов-Орце. Посрещаме го със същия въпрос, с който започват Съзаклятниците: -
Keep Calm and ACT
В последните години нищо не може да я откъсне от театъра.
Освен един малък разбойник на име Рои, който я учи да не се плаши от дълбокото. Обича пържени картофи и пържени филийки, и вярва в промяната с хъса на човек, който пръв ще навие ръкавите си, за да я осъществи. Това е Ида. От семейство Даниел.
С нейния пърформанс No movement No sound на 16 октомври започва фестивала на Асоциацията за свободен театър АСТ, на която е съосновател. Изданието тази година влиза в рамките на международната среща на IETM – световната мрежа, която не изпуска нищо важно в полето на изпълнителските изкуства.
Преди старта на маратона, Ида Даниел ни разказва за препятствията по трасето и други семейни истории. -
Началото на играта
Адриана Миланова и Теодор Петелов са от онези отдадени артисти, които смело, но и методично, работят над себе си. Тя е пианист, той е актьор, тя живее във Виена, той – в Ню Йорк. Двамата се познават отдавна и приятелството им естествено прераства в съвместна работа. Теодор основава своя театрална компания в Ню Йорк (The Whitelisted Theater Company), а Ади е композиторът, който работи над авторската музика към представленията. На едно място се събират Щатите, Западна Европа и единните Балкани. -
S(w)ing it back!
Дръзки къдрици, перли, ярко червило и закачливи рокли във всички цветове на дъгата! Звучи като реквизит от стар филм, но всъщност е традиционният и особено разпознаваем дрескод на най-веселата общност у нас – тази на суинг почитателите. Вероятно сте засичали тези мъже и жени на тематични ретро партита или други специални събития, чудейки се как винаги успяват да изглеждат толкова непринудени, но винаги шик. Отговорът е в музиката, а тя е езикът на душата, твърдят Явор и Соня – двама от най-популярните суинг танцьори у нас, които са и част от екипа на Lindyhop.bg, една от малкото специализирани танцувални школи в България. Ето какво още споделиха двамата в един лишен от официалности, но пък прелюбопитен следобеден разговор. -
Балет, който образова
Том Голд е известно име в балетния свят - бивш солист на прочутия New York City Ballet, създаден от хореографа Джордж Баланчин през 1948. В собствената си група Tom Gold Dance, той търси собствения стил на компанията, нейнат отличаваща се естетика. И успява. Представя най-доброто, което днес виждаме в съвременния балет като сплав между класическото и съвременното. Тъкмо този синхрон между двете, Том Голд счита за своя мисия, стремейки се да бъде културен мост. Постига го с тънко музикално ухо. Работи с известни и авангардни (мулти)инструменталисти; смесва стилове: класика с модерен танц, джаз, степ; съчетава таланта на балетисти с разнообразен натюрел от различни балетни компании; общува с телата. Затова го харесват не само в Щатите, но в Европа и Близкия Изток. Малко преди да излезе на сцената на Софийска опера и балет, Том Голд сподели подорбности около себе си и начина си на работа. -
Елин за всички
Бунтар, поет, драматург, запалянко, духовен брат на Кольо Карамфилов, усмихнат и песимистично замислен, Елин Рахнев е многоизмерен творец и неподправено приятен събеседник. Срещаме се малко преди края на театралния сезон и между три вайс бири говорим за представленията Любов (на което е автор) и Речта на селския крал (което пък режисира), без да забравяме да споменем с добро (и с тъга) отишлия си наскоро от този свят Карамфилов, както и винаги актуалната стихосбирка Канела. Няма как – покрай всичко това стигаме до акциите на ЦСКА и Световното в Бразилия. Защото разговорът ни е поне толкова еклектичен, колкото самия Елин. -
Границите на анархията
Рядкост са текстовете, които могат да извадят на показ 12 еднакво плътни персонажи, всеки от които със собствена линия на развитие. А още по-рядко се случва един подобен текст да заживее успешно два пъти като филм и още поне три като спектакъл, каквато е съдбата на 12 разгневени мъже от Реджиналд Роуз. С подобно наследство не ти остава друго, освен да се провалиш, но за полския режисьор Радослав Рихчик идеята за провал е по-силна от наркотик. Още на 3 юни в Младежки театър Николай Бинев ще се убедим в горното, и то не защото постановката на младия режисьор ще бъде провал, а заради способността му да прави радикални прочити. -
Липса и ползи
Четири години след първото ни интервю с традиционно усмихнатата и неподправено хубава Радина Кърджилова (покрай ролята й във филма TILT), я срещаме отново, но този път основна тема на разговора ни е театралната сцена и главната й роля в представлението Йерма (в театър Българска армия, под режисурата на Диана Добрева).
Говорим още за амбицията, слуховете, сериалите и пистолетните роли, Невена Коканова и Леонид Йовчев. -
Играещият човек
Ако някога ви хрумне да проверите осведомеността си относно актуалния афиш на Народния театър, Иван Юруков е вашият човек. Младият актьор играе в половината, (ако не и повече) заглавия от репертоара на най-престижната сцена у нас, които незнайно как съчетава с работата си в сериала Столичани в повече.
Но нито театърът, нито телевизията, а музиката и то в нейния класически вид бе поводът да се разговорим с него. Защото от известно време Иван Юруков е част от голямото семейство и идеологията на програмата Фортисимо Фамилия, ”превеждаща” велики произведения на достъпен за малки и големи език. Поредното вълнуващо събитие от този цикъл е концертът Дворжак в Америка (зала България, 13 април, 11:30), който обещава да ни пренесе в най-силните творчески години на чешкия композитор – не се сдържахме да разпитаме за подробностите. -
Територия на духа
Скорошният успех на българския Чест (режисьор Павел Веснаков) на международния фестивал за късометражно кино в Клермон-Феран, бе приятният повод да се срещнем с Михаил Мутафов – основно действащо лице в 30-минтутния филм, покорил журито на престижния форум, и истински ветеран на родната сцена. Вероятно го помните като философът-затворник от Дзифт на Явор Гърдев, но пълнометражните му роли могат да бъдат проследени в обратен ред чак до култовата комедия С деца на море. Още от второто изречение стана ясно, че срещу себе си имаме актьор от старата школа, който успява да остане удивително съвременен в превъплъщенията си и твърде лаконичен, стане ли въпрос за заслугите му. -
А някой кара колело
След фантастичните представления на Cirque du Soleil миналата година, сякаш нямаше какво по-грандиозно да видим в областта на развлекателното изкуство. Ето, че сме грешили.
На 12 и 13 април в зала 1 на НДК ще посрещнем не по-малко зрелищния и концептуално аналогичен Cirque Éloize, заедно с една от неговите най-популярни продукции – iD, съчетаваща жаргонния език на улицата с традиционните сценични жанрове. Месеци по-рано звъннахме на Тибо Филип – единственият велосипедист във внушителната трупа артисти, който пък ни подготви за преживяването и сподели някои доста интересни факти от света на екстремните спортове. -
Да бъдеш Владо Пенев
Да бъдеш Владо Пенев означава да си човек с висок морал и много силно развито чувство на уважение към ценностната система – у себе си и другите. Да работиш от сутрин до вечер, опитвайки се да надскочиш себе си. Да си различен, многолик и при все това – добър (гледайте го в Скъперникът в Зад Канала, както и в Злият принц в Народния, в Сезон 4 на Под прикритие или в шоуто Най-хубавите години от нашия живот по БНТ1).
Най-приятното от всичко е, че да бъдеш Владо Пенев означава още да гледаш на живота с лекота, и да се веселиш до насита. Лошата новина тук, приятели, е че единствен Владо Пенев умее да бъде Владо Пенев. Ето ви обаче и останалото, което видяхме от него, в един от малкото му свободни следобеди. -
Жената в червено
Червеният цвят е създаден за Ирмена Чичикова и тя е създадена за червени дрехи и аксесоари. Чудесната българска актриса е от онези жени, чийто моден нюх им дава възможността да бъдат едновременно смели и стилни, съвсем на място през 2013, 2014 и дори през 1979, ако се наложи. Това обаче не е модно интервю или поне – не точно. В дългия ни зимен разговор става дума за театър (в момента тя играе паралелно в поне четири доволно интересни представления) и дори повече – за кино. Защото тъкмо Ирмена има главна роля във Виктория – първата българска продукция, попаднала в официалната селекция на един от най-големите филмови фестивали в света – Sundance. Докато небрежно четете тези редове, в Парк Сити и Сол Лейк Сити вървят първите изобщо прожекции на най-новия (и, надяваме се, най-триумфален) български филм, който малко след това продължава към тематичните фестове в Ротердам и Гьотеборг.
Вълнуващо, нали? Следват всички важни, така да се каже – нажежени до червено подробности.