Красив ум

30 октомври 2008 текст Никола Шахпазов
Хитро скроената реклама може да бъде попкултурен деликатес поне колкото новия клип на Бьорк и графитите на Банкси. А арт директорът на Cole & Weber Тод Грант определено знае как да крои  – той е един от спецовете, които измислят онези яки реклами на Adidas или Budweiser, които настървено си препращаме по skype. Тод пристига В София на 5 ноември за организирания от Sign Cafе рекламен фест AdMall, но седмица по-рано го хванахме в дъждовен Сиатъл – за да научим някои подробности от кухнята на криейтива и да проверим някои митове за хората в рекламния бизнес.


Представянето на компанията ти Cole & Weber започва исторически: “През 1931 на двама мъже се роди бебе и те го кръстиха на себе си.” Хуморът задължителен ли е във вашата работа?
Да. “Смей се здраво” всъщност е третата и последна част от нашата корпоративна мантра. Другите две ги забравих, защото очевидно не са толкова важни.

Компанията е на пазара вече доста време – на какво дължите успеха си според теб?
Това са 77 години в бизнеса, преминаване през всякакви ненормални икономически обрати, индустриални тенденции, смяна на персонала и всичко останало. Тази компания не просто е намерила начин да оцелява, но е открила пътя да просперира и дори често да води останалите.

Сигурно не ви е било лесно. Коя рекламна кампания си запомнил като най-сериозното предизвикателство пред теб?
Rejected Ads за Budweiser. Беше предизвикателство най-вече поради факта, че никой не знаеше какво по дяволите правим. Години по-късно нашите усилия изглеждат прекрасно наивни и някак сладки. Ако тогава знаехме онова, което знаем сега, кампанията нямаше да се получи толкова честна и оптимистична.

Жабите на Budweiser станаха истински хит, те ли са най-голямото ти постижение?
Колкото и да обичам тази кампания, надявам се, че не. Мисля си, че най-добрата ми работа все още предстои и евентуално ще бъде изместена от нещо в още по-далечното бъдеще.

Каква трябва да бъде една реклама, за да се открои сред тълпата и да впечатли?
Тези дни не е лесно да впечатлиш с реклама. Затова на практика най-доброто в нашата индустрия вече не е просто реклама. Има цяла нова индустрия, действаща чрез интересни игри, културни движения, вдъхновяващи инициативи и всякакви други неща. Тя включва хората, търси тяхното мнение и влияние, без да изисква от тях да седят пред телевизора или да прелистват страниците на списание, за да получат някакво послание.

Какви качества трябва да имаш, за да станеш наситина добър в рекламния криейтив?
Нужни са няколко наглед несвързани умения и квалификации. Един арт директор например трябва да има чудесни познания по история, мебелен дизайн, попкултурни движения, изработка на кукли, режисиране на филми, прозорливостта на коректор, интерес към графични новели и комикси, експертни знания в областта на икономическото развитие, също така би било полезно да свири в две местни групи със съвсем различни влияния. Звучи като шега, но не е. Хората от този бранш са постомодерни ренесансови личности и в това се крие тяхната сила.

Каква част от създаването на една реклама е оправдаване на очакванията на компанията клиент и остава ли място за истинско творчество?
Ще призная, че и двете са от огромно значение и хм... дипломатично ще оставя отговора така.

Колко често ти се случва да видиш нечия чужда реклама и да си кажеш защо аз не се сетих за това?
Случва се непрекъснато, по дяволите. Обаче продължаваме запъхтяно да бачкаме, надявайки се тук-там някой друг да си казва мамка му, трябваше аз да се сетя за това.

Важно ли е един арт директор да има двумесечна брада и дълга коса?
Нямам идея за какво говориш. Просто косата ми расте много бързо, а винаги си подрязвам брадата, за да скрия сивите участъци.

Cole & Weber е базирана в Сиатъл. Знаем, че от местната музикална сцена са излезли велики групи – на теб интересна ли ти е?
Абсолютно! Тук е най-доброто радио на света – KEXP, пълно е със страхотни банди, които правят турнета почти всяка седмица. Обичам и страхотния музикален магазин Easy Street, в който редовно има концерти – предполагам, че това е едно от хубавите последици от дъжда, който често не спира да вали с месеци.

Във филми като 99 франка хората от крейтив отделите са аморални юпита с много пари, доста свободно време и предпочитания към коката. Така ли е всъщност?
Предполагам, че така е било преди моето време. Тези дни е цяло щастие да намеря малко Prozac по време на полет или Vicodin, случайно изпуснат в тоалетната на някой ресторант.

На какви теми ще бъдат лекциите ти в София?
Защо креативността е една чудесна инвестиция и Как да възродим една прашна стара търговска марка.

Смяташ ли, че ще срещнеш истински професионалисти в София?
Да, разбира се. Интересно ще ми е да разбера как работят и какви са основните им вдъхновения.

Лекциите на Тод Грант са в Интер Експо Център,  6 ноември, 11:30 и 16:45

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.