Балет, който образова

19 юни 2014 текст Августа Манолева, снимки Ani Collier
Том Голд е известно име в балетния свят - бивш солист на прочутия New York City Ballet, създаден от хореографа Джордж Баланчин през 1948. В собствената си група Tom Gold Dance, той  търси собствения стил на компанията, нейнат отличаваща се естетика. И успява. Представя най-доброто, което днес виждаме в съвременния балет като сплав между класическото и съвременното. Тъкмо този синхрон между двете, Том Голд счита за своя мисия, стремейки се да бъде културен мост. Постига го с тънко музикално ухо. Работи с известни и авангардни (мулти)инструменталисти; смесва стилове: класика с модерен танц, джаз, степ; съчетава таланта на балетисти с разнообразен натюрел от различни балетни компании; общува с телата. Затова го харесват не само в Щатите, но в Европа и Близкия Изток. Малко преди да излезе на сцената на Софийска опера и балет, Том Голд сподели подорбности около себе си и начина си на работа.


Гостуването Ви у нас е част от европейско турне, и все пак, кои бяха подбудите, за да включите и България?
Бяхме поканени от Сара-Нора, сдружение Cultural Bridges, с помощта на фондация Америка за България, така че по-скоро реагирахме на шанса да гостуваме. Искам моята компания да посещава различни страни, с различни култури, където публиката често няма шанса да види на живо американски балет на такова ниво. Съвсем различно е от гледането на видео или интернет. Освен това ме привлече идеята да направя културен обмен, като включа български танцьори в балет, който представяме с моята трупа.

Наричате го културен обмен - какво знаете за българската култура?

Знаех малко. Познавам Ани Колиер, тя е българка, известен фотограф, живее в Америка, идва на всички наши репетиции и постановки – снимката на афиша тази година е правена от нея – така че, когато ми беше отправено предложението да дойда с трупата, Ани беше много активна, разказа ни толкова неща. На практика, ни покани да видим чудесата на нейната страна.

Как подготвихте програмата - защо включихте точно тези балетни заглавия?
Където и да ходим, винаги представям програма от специфични балети. Правя комбинация, която смятам че представя по най-добрия възможен начин не само произведенията, а и танцьорите, с които работя. А също така правя проучване, какво би било харесано от локалната публика, публиката на държавата, която ще посетим. Моята компания Tom Gold Dance традиционно прави 3-4 балета в една вечер. В спектакъла се представя широк спектър от стилове както музикално, така и като хореография. Вижда се цялостната картина, как американците представят своя балет. Искахме българската публика да се запознае с онези страни на американския балетен живот, които са й непознати. Например, Туайла Тарп с хореографията Junk duet, разбрахме, чекоято никога не е играна в България. Познавате Джером Робинс но тази година се представя в друга светлина с Concertino. Двата мои балета се играят само от нашата трупа.

Говорите не само за естетическа, а и за образователна част на балета?
Основен инструмент, който ползваме за образование е начинът, по който структурираме програмата си за всяка отделна страна. Но, най-вече тя трябва да се хареса на публиката, публиката трябва да се забавлява и да излезе с добро чувство от спектакъла.

Какво представлява американската школа в балета? Кои са характерните й черти?
Ние искаме да покажем, че балетът не е изкуство, което разграничава различните култури. Напротив, това е култура, която може да се възприеме от всеки, не е елитарно изкуство. Това искаме да кажем на света. Много хора, особено в Европа, смятат че балетът е за определена прослойка – за привилегированите, например само за тези, които гледат Лебедово езеро. Но, с моята компания, играем на всякакви сцени, за всякакви хора. Представяме балети по музика на Моцарт и такава на Лейди Гага.

Какъв е балетът на 21 век - с танца, изискванията към балетистите, музиката и т.н.?
Съвременните танцьори не са ограничени само от движенията и позициите в класическия балет. Необходимо е да използват цялото си тяло. Балетът не е вече консервативна форма на изкуство. В съвременния, модерен балет, има много по-голяма флуидност в движенията.

Когато избирате балетистите какво търсите в тях - индивидуалността им или склонността към колектив?
Търся хора с красиво движение, дисциплинирани и мили по характер – не обичам конфликтните.

В Америка кои хора се занимават с балета?
Много хора. Всеки хореограф в Америка, без значение дали прави балет или съвременен танц, иска да създава хореографии, тъй като балетът е много по-търсен, има си балетна ниша, отколкото модерния танц. Освен това, класическите балетни танцьори са толкова добре обучени, с такъв тренинг, че могат да направят неща, които обученият в съвременен танц не може да прави.

Как успявате да сближите естетиката на музика и балет, създадени през 1800, с днешните интереси и изисквания?
Както се променя естетиката, така се променят телата, стилът. Самите танцьори стават по-силни, гъвкави, с много по-добри движения оттогава. И всичкото това, когато се включи в едно класическо произведение, променя естетиката и се харесва на хората. Така че, съвременните балетисти, които интерпретират класически балет, са мост към съвременния балет.

Във Вашето изкуство много често сте в стила Баланчин, който все пак е роден в началото на миналия век (1904) , има ли днешен Баланчин?
Не смятам, че има такъв днес. И не защото липсва толкова велик хореограф, просто Баланчин е бил важен за момента. Така че, не можем да търсим друг, нов Баланчин. Той е направил революция в балета, а сега нямаме необходимост от това. По-скоро ни е нужно развитие. Имаме големи хореографи, но при тях не става въпрос за революционно пречупване, а за развой и надграждане.

Вписват ли се успешно българските балерини в състава Ви като игра, характер, възможности?
По-скоро ще се обоснова защо те добре пасват на моята компания. Аз играя с американски балетисти от New York City Ballet, Pacific Northwest Ballet, работил съм с Кралския балет на Дания, с Boston Ballet, балета на Маями - всички те имат различен стил, макар че са от Америка. Като хореограф и режисьор обичам да смесвам стиловете на хората, съумявам да ги споя, така че да се образува едно цяло. Да се получи група от индивидуални артисти, но в същия момент да има усещането за сработване. Като в семейство, а за мене това е много интересно.

Ще има ли и следващ път?

Разбира се. Абсолютно.

Tom Gold Dance е в Софийска опера и балет на 20, 21 и 22 юни,
11/16,50/22/27,50/33/44лв на касите на Софийска опера и eventim.bg

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.