Лица назаем

24 септември 2013 текст Никола Шахпазов
Къдръкосият, пластичен и хиперактивен Шарон Фридман е израелски хореограф и танцьор, който обаче познаваме и като един от най-надъханите и млади творци на испанската сцена. Хващаме го за кратък разговор в разгара на турнето, в рамките на което той и неговата Compañía Sharon Fridman представят представлението Повече от две лица из цяла Европа. Именно с него на 5 октомври ще бъде открито и новото издание на Sofia Dance Week (5-19 октомври), а по-долу има няколко интересни причини да сте на фестивала от начало до край.


Как започна всичко?
С уроци по народни танци в моето село – Пардес Хана. Бях на 8, когато започнах да танцувам, а по-късно продължих в същата насока – учих класически и съвременен танц, работих като професионален танцьор към различни компании и с множество хореографи. На 20 вече бях готов за нещо свое – добре че точно в онзи момент бях подкрепен от културния център Suzanne Dellal.

Посочваш класическия балет и народните танци като силните влияния.
Не съм сигурен дали това вече е така – нито за балетната класика, нито за фолклора. Най-силното вдъхновение е животът, както и нуждата от социални експерименти, чрез които обществото да научи повече за силата на комуникацията, да стане по-единно и силно. Затова и в моите представления става дума просто за нещата които виждам, както и за всичко онова, което искам да споделя. Повече от две лица например разказва за това, че във всяка ситуация и сблъсък има поне две гледни точки – те винаги са там, независимо че в някакъв момент ние можем да възприемаме само своята лична такава. Друго от представленията ми – Rizoma е, ако мога така да кажа, екологична композиция със 70 танцьори и 10 музиканти. С този спектакъл показвам връзката между танца и всекидневието, нуждата от раздвижване на обществото, от разбирателство и напредък, а не от застой.

Как се развива израелската танцова сцена?
О, в Израел има страхотни танцьори и хореографи! Препоръчвам ви да се запознаете с онова, което правят Vertigo Dance Company от Йерусалим – именно от тях научих техниката contact improvisation. Много силно съм впечатлен от творбите на Ясмин Годер, както и от страхотните представления на моя приятел-хореограф Анат Григорио.

И все пак, ти си избрал да работиш в Мадрид. Много ли се различава испанската от израелската сцена?
Разбира се – разликите са очевидни. Това са две съвсем различни вселени, уникални сами по себе си култури. Всяко място има собствена енергия и бурна история, а изкуството възниква в тясна връзка с тях – поради тях и като отражение на тях. Покрай постоянните войни и конфликти, нещата в Израел просто няма как да са същите, каквито в Испания. Двигателите на съзиданието и на съвременното изкуство в Мадрид са съвсем, съвсем други.

Кои творби от твоят Испански период считаш за най-силни?
Повече от две лица, Hasta Donde...? и Rizoma – заради силната им социална позиция.

В Повече от две лица играеш заедно с талантливия (и много млад) Артур Бернард-Басин. Как се запозна и започна работа с него?
Срещнах Артур във възможно най-подходящия момент – когато се нуждаех от някой ентусиаст, с когото да започна чисто нов проект. Срещнах може би не е точната дума... видях го да виси от едно дърво, близо до танцовата консерватория в Мадрид. Стори ми се адски странно, че някакъв младеж се е покачил на дърво, при това през зимата! Побързах да го поканя за две седмици в хореографския център La Gomera, за да видя на какво друго е способен. По онова време Артур дори не бе професионален танцьор, а бачкаше като хамал. Много бързо обаче ми стана ясно, че той има страхотни възможности и ги развиваме заедно в последните три години. Изключително много вярвам в него и се надявам отново и отново да срещам други такива непрофесионални актьори, на които да помогна да разгърнат потенциала си.

Музиката очевидно заема изключително важно място в твоите представления.
Абсолютно. Тя има огромно значение, съизмеримо с всички други елементи на танцовата постановка. Затова и за мен е задължително да работя директно с композитора Луис Мигел Кобо, когато той подготвя саундтрака за някое представление, защото единствено заедно можем да направим нещата както подобава.

Над какво друго (встрани от Повече от две лица) работиш тези дни?
Вече споменах за Hasta donde...? and Rizoma, които също представяме по целия свят. Разработвам обаче и нова постановка – Free Fall. Тя ще е доста по-голяма – включва шестима танцьори, както и целия състав на моята Compañía Sharon Fridman. Надявам се тя да е достойно продължение на работата ми досега.

Именно с твоето представление се открива Sofia Dance Week. Ще останеш ли тук, за да видиш какво са подготвили и другите танцьори и хореографи?
За жалост датите в турнето ни са много нагъсто, така че ще пътуваме малко след представлението в София. Сигурен съм, обаче, че ще се върна!

Повече от две лица открива Sofia Dance Week в Държавен музикален и балетен център, 5 октомври, 19:00, 10/15лв
Sofia Dance Week е в Държавен музикален и балетен център, Люмиер, Младежки театър, Николай Бинев, Модерен театър, НДК-Зала 1, 5-19 октомври, 10/15/20лв съответно за спектакъл и 50лв за всички фестивални събития

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.