По следите на слънцето

18 ноември 2010 текст Дима Чакърова
С майка балерина и баща филмов продуцент и режисьор, кариерата на Никита Дмитриевский изглежда повече от предопределена – завършва Московската държавна академия за хореография, а по-късно критиката не пести ласкави думи за спектаклите му. Като хореограф Никита не се страхува да опитва какво ще се случи на сцената, ако музиката е индъстриъл, а в главните роли са известни медийни персонажи. Последният спектакъл от дългичката за годините му трудова биография – Кралете на слънцето (в НДК, 25 ноември), събира в едно най-добрите балетисти на най-добрите танцови театри в света и забърква в особено чувствителна смес модерни танцови техники с класическа музика


Балетът беше ли в детските ви планове?
Като малък мечтаех да видя морето – за първи път ми се случи, когато бях на 8 години, и до онзи момент само предполагах какво е. Винаги съм мечтал за свободен израз на своите мисли, но умението да въплътя мислите във форма ми се струваше невъзможно. Майка ми случайно ме насочи към хореографското училище, въпреки че много й се искаше аз да не танцувам, тъй като знаеше колко тежък труд е това. Но мен ме приеха. И така започна моята балетна кариера. Баща ми винаги е мечтаел да тръгна по неговия път, но светът на балета ме плени изцяло.

Наричат ви феномен в съвременната руска хореография – вие как бихте нарекли това, което правите?
Така казват критиците, аз не мисля така. Работейки върху дадено произведение винаги изучавам стиловете и движенията на различни култури. Например в балета Cassandra съм включил обредните танци на древна Гърция, в спектакъла Terraclinium – изкуството на Шумер, скулптурата, живописта, в Samsara – ритуалите и храмовите танци на тибетските монаси. Просто ми е интересно да не се повтарям и да вървя напред. Като се върна към това, което съм правил преди 2 или 3 години, ми се струва наивно.

Руската балетна школа е известна с това, че създава страхотни професионалисти – какво е нужно, за да си добър в това изкуство?
Руската школа е една от най-силните, в някои отношения е безспорен лидер, в други има ограничен поглед върху танца. Сега се преосмислят балетните ценности и следвайки пътя на Европа, нашите музикални театри започват да се стремят към други идеали. Танцът безусловно е естетично изкуство, винаги на първо място ще стои хармонията на тялото, но това не е достатъчно, ако не се изпълни и с емоции. Съвършенството на тялото и умението да владееш емоциите е водещо.

Как един добър танцьор се превръща в успешен хореограф?
Като си искрен със самия себе си и сцената, не се влияеш от конкретната мода и време, а се осланяш само на това, което ти говори сърцето.
В своите спектакли ползвате доста митове и легенди – откъде идват идеите?
Всеки балет е потъване в други реалности. Винаги трябва да си наясно изцяло с темата и всичките й плоскости. Практически всичко се състои от символи, нашите делници, мечти, страхове – от тях създавам образите за балетните спектакли.

Има ли музика, която е несъвместима с танца?
Забранена музика не съществува. Важно е да не преминава рамките на обективния морал. Забраните и нормите ги измислят критиците, които отразяват днешния ден, а творците живеят крачка напред и така сами създават тези правила.

Слушате ли музика за собствено удоволствие?
Предпочитам ню ейдж и класика, но музиката е като дъгата – както нямам един любим цвят, така и музиката винаги отразява различни състояния.

Коя е най-необичайната сцена, на която сте танцували?
Във всеки театър има нещо удивително. Има театри, които вече не съществуват, но времето и емоциите ги свързват и те продължават да живеят. Смятам, че театърът, сцената са повече лично отражение на нашите емоции върху тях, а не обратно.

Знаем колко физически трудно е танцуването – как почивате?
Най-добрият отдих е да съчетаеш във физическите тренировки, максималното напрежение и способността да се отпускаш.

Спектакълът, с който ще гостувате в София, е изграден върху страстта на Луи XIV – Кралят Слънце към балета. Има ли съвременна фигура, която ви провокира?
За своята епоха Людвиг XIV е организирал най-разкошните празненства и балове, винаги първи е показвал това, което е било ново и непознато. Държавата – това съм аз, е неговото кредо във всичко, както и в изкуството. Винаги са ме вдъхновявали хората, изпреварващи времето си, неподдаващи се на влиянието на популярното изкуство, хора, откриващи пластове енергия и даващи възможност на другите да вървят напред. За мен винаги човекът, преобърнал колелото на развитието на танца, ще бъде хореографът Иржи Килиан.

Какво да очакваме от Кралете на слънцето в София?
Намирам в различните театри по света най-добрите постановки и изпълнения и всичко най-добро обединявам в един спектакъл на една сцена. Танцьорите на най-добрите класически театри показват на най-високо ниво владеенето на тялото и съвременната хореография на едни от най-интересните според мен хореографи. Класиката е в основата на формирането на балетния артист, но истинските емоции могат да се изразят само в съвременната хореография, което ще видите на 25 ноември. За мен съвременната хореография е съчетание на три неща – музика, светлина и движения. Не пропускайте спектакъла!

Кралете на слънцето е в зала 1 на НДК на 25 ноември, 19:00, 25/40/50/70/100лв от eventim.bg

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.