Добрият стил трябва да се отглежда

9 октомври 2008 Петя Златанова
Режисьор, театровед и директор. Очаквано добра комбинация за шеф на Драматичен театър Гео Милев. Иде реч за младият и свойски креативен театрал Александър Събев. Неспокоен и търсещ дух, симпатично странен и докрай отдаден на театъра. Започваме разговора си неангажиращо и лежерно... стъпка по стъпка към сърцевината на интервюто – новият творчески сезон, премиерните заглавия и тенденциите в репертоара на старозагорския театър.


Какво става в Драматичния театър на Стара Загора?
Ами, в театъра... добре става! Сериозно: като цяло, се работи много. Благодарен съм на екипа, че успяха да свършат много работа. Наложих като тенденция от лятото да подготвяме новия сезон. Открихме с две нови продукции - детския мюзикъл Карлсон, който живее на покрива по Астрид Лингрен и на камерна сцена - Иван Шишман от Камен Зидаров. Сега репетираме с режисьора Красимир Спасов Колко е важно да бъдеш сериозен от Оскар Уайлд. Премиерата ще бъде на 20 октомври. Приоритет ни е разработването на Камерна сцена, където поставяме по-младежки пиеси. В края на месеца отново ще има продукция, която показахме като закрито предсталение в незавършен вид през юни, постановката Малък динамит от Аби Морган, с режисьор Георги Георгиев. Това е една доста интересна съвременна пиеса за млади хора, които живеят „на ръба на риска“... Дали си струва да се плашиш от това. Ние живеем във времето на риска и може би, просто трябва да го приемем!
Всъщност за октомври имаме две премиери. Това, което за мен е важно, е да балансирам творческия потенциал - режисьорски, актьорски и драматургичен. Оскар Уайлд не е много поставян тук. Пиесата Колко е важно да бъдеш сериозен е една от най-комуникативните му и съдържащи в себе си хумор. Комедията днес трябва да се прави на едно високо професионално ниво. Режисьорът Красимир Спасов е известен с доброто си усещане за стил, за жанр. Добрият стил трябва да се отглежда! Еклектиката и неверието на българската култура, което надявам се отминава, направи театъра хаотичен по отношение на понятията стил и жанр. В старозагорския театър се стремим да има стилни художествени продукции!

Какво да очаква публиката след октомври на старозагорската сцена?
След проф. Красимир Спасов, започвам аз на Камерна сцена. Ще режисирам пиесата на Алексей Казанцев Бягащи странници. Това е една от последните пиеси на руския драматург, който за съжаление почина миналото лято... Тази пиеса ми е много любима! Премиерата ще бъде към началото на декември. След Нова година режисьорът Деси Боева ще поставя Сватбата на дребния буржоа от Брехт. През февруари Калин Ангелов ще започне на Камерна сцена още една пиеса на Казанцев. Казва се Братята и Лиза. Николай Ламбрев има интерес да поставя в Старозагорския театър и вероятно също ще дойде на наша сцена. Но това е по-нататък във времето. Очертава се много интензивен сезон!

Явно този сезон ще акцентирате на съвременната руска драматургия...
Имам определен интерес към руската драматургия. Неведнъж съм казвал, че там се случват мощни промени, които отприщват силен обществен диалог! Не е случайно това, че ще влизат още руски заглавия в нашия репертоар. В съвременната руска драматургия в момента има абсолютен бум! Тя е много по-близка до нас българите от всяка западноевропейска драматургия... И ние и руснаците изживяваме нещо сходно, но при тях мащабите са други. Темите и проблемите са буквално от нашия живот... Съвременната руска драматургия е доста жива!

Ще има ли повече българска драматургия в репертоара ви?
Може би, ще излезе постановката Албена. А сега открих и един съвсем млад български драматург, който живее в Австралия. Казва се Димитър Златинов. Много интересен автор!

Какво по-нестандартно и революционно ти се иска да направиш като директор на Драматичен театър Гео Милев?
Честно казано, мечтаех за такива неща като встъпвах в длъжност тук. Сега вече не мечтая! В момента гледам да си върша добре работата. Бях млад допреди да стана директор. Вече се опитвам да мечтая в параметрите на възможното! За какво мечтая: искам театъра да има повече билетни каси, мечтая да имаме по-добри ателиета... Мечтая да работим нормално! За съжаление все още се съобразяваме с много институции и е някакъв ад.../бел.ред. сцената на ДТ Гео Милев по обективни прични се ползва активно и от Държавна Опера Стара Загора и Общината/

Едно от най-харесваните представления от миналия сезон е Тестостерон от Анджей Сарамонович под твоята режисура!
Наистина това е един от хитовете ни тази година. Сега ще го възстановим и ще продължим да го играем на Голяма сцена. Животът на това представление тепърва предстои.

Откакто си директор на Старозагорския театър, кое е най-посещаваното представление?
Може да се каже, че „най-народното“ представление за тази година е Двамата веронци по Шекспир на режисьора Калин Ангелов. Голям хит е и Тайбеле и нейният демон от Исаак Башевис Сингер и Ева Фридман с режисьор Пламен Марков. Надявам се, че потенциален хит на сезона ще бъде Тестостерон.

Доколко успешна е вашата мисия да оформите съвременен естетически вкус у публиката в Стара Загора?
Смятам, че се справяме с това доста добре. Театърът в Стара Загора доста вдигна качеството на вкус към себе си и към театралното изкуство!

Правите анкети сред публиката си. Какви са тенденциите на промяна във вкусовете на зрителите ви?
Всяка една анкета минава през мен. Аз много държа на този механизъм на изследване на публиката ни! Какво искат хората и какво им предлагаме е вечният проблем...Тенденциите от страна на публиката все още са към по-популярното. Нашият театър има мисия да отстоява своите културни идеи и критерии. В последно време театърът започва да се съживява от своята летаргия, появяват се все повече креативни и известни имена, които искат да поставят на старозагорска сцена. Това никак не е случайно и говори много за всичко, което казах преди това.


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.