Хамлет

Хамлет




театрална постановка
от Шекспир
Реж.: Явор Гърдев
Хореография: Виолета Витанова, Станислав Генадиев
Музика: Калин Николов
Сценичен бой: Емил Видев
Драматург:  Емил Илиев
Консултант: Сава Драгунчев
Леонид Йовчев, Мариус Куркински, Константин Станчев, Светлана Янчева, Валентин Ганев, Христо Петков, Весела Бабинова, Иван Юруков, Ованес Торосян, Павлин Петрунов, Aлександър Узунов,  Зафир Раджаб, Петко Венелинов, Даниел Пеев, Деян Ангелов, Дарин Ангелов, Гергана Арнаудова, Йосиф Шамли, Сава Драгунчев, Виктор Танев, Станислав Генадиев, Виолета Витанова, Кире Гьоревски, Емил И. Марков, Пламен Пеев, Теодор Елмазов, Виктор Танев, Калин Яворов
Този Хамлет само наглед е стъпил върху Шекспировата трагедия (и безспорно великия превод на проф. Александър Шурбанов). Театърът и дори киното тук са толкова потентни, че започваш да поемаш текста като чисто нов тип субстанция, напълно непонятна до момента.


Това, което сме учили в училище за объркания принц датски, няма нищо общо с Гърдевата постановка. Хамлет на Явор Гърдев е инжекция, която оставя възприятията оголени за болезнената тяга на отмъщението и кризата на ренесансовия ум.
Почти 4-часовото представление е мрачно мултимедийно шоу, което, от една страна, дължим на брилянтната сценография (Надежда Ляхова, Никола Тороманов), а от друга – на отличната актьорска спойка. Изнасянето на огромното количество текст е предизвикателство и за актьорите, и за асимилирането му от публиката. И при все че е труден и ври и кипи от сложни фигури на речта, успява да звучи мелодично, пробивно, логично. Конфликтите са подчертани от самото начало, за всички е ясен и финалът. Отиваш да гледаш този Хамлет, за да видиш Леонид Йовчев. Той няма претенция да бъде сериозен, събран и комплексен актьор, той е. Той е сцената, физически и интелектуално слят с персонажа, не оставя никакво съмнение, че Хамлет е точно такъв. Тялото му понася впечатляващо количество изпитания и в нито един момент това не се отразява на превъплъщението му. Йовчев може да бъде обърканият син Хамлет, уязвим, непредвидим и имитиращ лудост, може да бъде и злъчен воин на отмъщението, политически ангажиран принц или брутален възлюбен. В последното му акомпанира младата Весела Бабинова, за която Хамлет ще танцува в еуфорията на ранното влюбване, докато литри вода се изливат върху му, а тя му пее You've Got the Love на Florence+The Machine. После той ще я отблъсне, а тя, изоставена и полудяла след убийството на баща й Полоний (юберголемия Вальо Ганев), ще се удави стилизирано, отново пеейки. Мариус Куркински като Клавдий е снишил до минимум характерния си маниер и е направил съвършен братоубиец – нюансиран, а не монохромен. Не откриваме нито едно местенце, където постановката да се огъва, но откриваме десетки, в които се изненадваме, и дочакваме края неусетно. Сред изразните средства ще проблясват лазерни лъчи от автомати, готически кралски одежди, наколенки и протектори, булчински рокли като в Меланхолия на Ларс фон Трир и изключително умело използвана видеостена. Разпадът на света никога не е бил по-триизмерен – тежък, небутафорен, кардинален.

Интерюто ни с Явор Гърдев можете да прочетете тук.

програма

 

Горе Коментари (3)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
#1 21.01.2013 21:44 aretamay

Re: Хамлет

Гледах преди месец, след месец ще я посетя отново. Най-мащабната работа на Явор Гърдев досега - прекрасна постановка!
A Леонид Йовчев е Хамлет мечта :) - титан на сцената.
Красиво и силно въздействащ спектакъл!

#2 18.01.2013 22:17 kpp

Re: Хамлет

Най-доброто в това представление е "Мишеловката" - "малкото" представление.

#3 18.01.2013 14:43 william

Re: Хамлет

Браво на Явор! Браво на Леонид! Ше го гледам още веднъж.