Шведска защита

Шведска защита


Оригинално заглавие: El mètode Grönholm

театрална постановка
от Жорди Галсеран
Режисьор: Бина Харалампиева
Превод: Нева Мичева
С: Атанас Атанасов, Пенко Господинов, Петър Калчев, Василена Атанасова
Шведска защита се завръща триумфално на сцената на Зад Канала повече от три години след премиерата си, но без да изгуби нито съспенса, доближаващ я до трилъра, нито бързото темпо на репликите, с които четиримата герои се затапват, нито смеха или учудването на публиката накрая.


Текстът на Жорди Галсеран е чудесна отправна точка – той не дава възможност на постановката да се разтегля по ширина с крещящи сценографии или пълчища от актьори, а вместо това дълбае в едно и също клаустрофобично пространство с участието на едни и същи четирима – чувствителният и объркан Карлес (Пенко Господинов), невротичният малък човек Енрик (Атанас Атанасов), циникът Феран (Петър Калчев) и амбициозната, но все пак жена Мерсе (Василена Атанасова) – всеки от тях борещ се за мястото на мениджър на огромна корпорация с потискащи офиси в шведски стил. И четирима са ясно заявени и различни един от друг – в създалата се екстремна ситуация в стил Повелителят на мухите на всеки му се налага да свали маската на политическата коректност и да лъснат разликите, а оттам и конфликтите, с които се занимава постановката.
Новото в Шведска защита е липсата на Христо Мутафчиев, чиято първичност е станала нарицателно в българския театър и кино през последните години и трудно бихме си представили изпълнението на Феран без него. Въпреки това Петър Калчев изпълва сцената, на моменти дори прекалено (но тази припряност е очаквана, след като за него това се явява премиера) и си печели цялата неприязън на публиката, което значи, че си е свършил работата. За останалите актьори тригодишните препълнени зали говорят много повече, но само за протокола трябва да се отбележи, че се изисква особена форма на шизофрения, за да играеш персонаж, който трябва да играе някой друг през цялото време, но да не му личи.
Такива спектакли са обречени на успех, тъй като са актуални, без да са ежедневни, говорят просто, без да е халтура, и най-важното – с реалистичната размяна на фрази между четирима души, и липсват онези драматични монолози, изведени пред скоби, заповядващи ти да мислиш нещо определено. Никой не обича да му пречат на детската наслада от играта, а Шведска защита е пъзел, който въпреки тясното си физическо пространство дава огромен терен на въображението да мести пионките.

програма

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.