Лазарица

Лазарица




театрална постановка
от Йордан Радичков
Постановка: Крикор Азарян
Сценография и костюми: Нейко Нейков
Звукова картина: Михаил Шишков
С: Валентин Танев, Малин Кръстев
През четирите картини на пиесата (пролет, лято, есен и зима), един човек стои в клоните на едно дърво и говори с кучето си...

Азарян:
Радичков е написал моноспектакъл за един артист и едно куче, което е въображаемо. Но аз имам усещането, че пиесата e многолюдна. Сякаш този човек стои на някаква кула и в последните минути от живота му, си представя как живота е минал покрай него и през него.

Радичков:
Историята беше пределно проста: един човек отива в гората да застреля кучето си, защото подозира, че то е бясно, и понеже е много едро и силно, човекът се бои от него и за всеки случай го връзва със синджира за едно дърво, качва се на дървото и стреля отгоре. Поради неточно прицелване човекът, наречен Лазар, гръмва в синджира, като по този начин освобождава кучето. В невъзможност да слезе от дървото, защото отдолу клечи изпълнено с омраза и злоба кучето, сиромах Лазар прибягва до силата на словото, дано по някакъв начин възвърне старата дружба и приятелство. Принуден от обстоятелствата, героят прибягва до сантиментален монолог, припомняйки добрите стари времена, изповядва се във вярност към кучето, засипва го с гневни заканителни монолози, изпада в ярост или напълно равнодушно почва да приема абсурдността на ситуацията, в която е попаднал. Изиграл всички роли, каквито човек може да играе в живота си, стига само да съумее да спаси себе си, сиромах Лазар разбира, че се е борил нечестно. Той е лъгал кучето, подмамвал го е, заплашвал го е, показвал му е ту своята боязлива, ту своята отмъстителна страна, обаче то през цялото време е останало непреклонно, решено да чака до края и да отмъсти, че тъй жестоко и така подло са искали да му платят за неговата вярна и пълна с любов към човека служба.

Азарян:
Все съм чувствал, че не е точно това, че сякаш има някаква тайна заложена, но аз не мога да намеря ключ за тази тайна. Защото повече от ясно е, че колкото той разказва една такава почти анегдотична ситуация, толкова тя е и притчова, всичко това е една метафора.

Радичков:
Половината от времето прекарвах при Лазар в дървото и го насъсквах срещу кучето, другата половина от времето прекарвах при кучето и го насъсквах срещу стопанина му.

Азарян:
Вече ми беше ясно, че трябва да има куче. В смисъл актьор, който да играе ролята на куче. Също така разбрах, че той не трябва да имитира куче, а да бъде другото в човека. Другият аз на човека. Това, което му е кодирано и от което човек в своя съзнателен живот непрекъснато иска да избяга, а животът го принуждава да стане друг.

Радичков:
Изглежда, че всички режисьори много държат да ти обърнат финала на историята и да я прекроят по свой образ и подобие.

Азарян:
В процеса на работата все повече неща преоткривахме в текста. Той е в истинския смисъл на думата послание. Послание на Йордан към хората. Послание, в което по един невероятно заразителен, талантлив и мъдър начин, а същевременно игриво, с чувство за хумор и трагизъм, той споделя това, което мисли и за човека, и за времето ни, и за живота.

Радичков:
Човекът представлява едно дълго изречение, написано с голяма любов и вдъхновение, но пълно с правописни грешки.
Не можеше да ми прости, че съм го качил в дървото. Пък аз на шега го бях качил, да го изплаша, да сломя неговата гордост и надутост, да го накарам да падне на колене пред кучето, което му служеше вярно, а после да го сваля, да погаля с ръка кучето по челото и да тръгне с весело подсвиркване човекът, следван по петите от своя най-верен приятел. Не само аз бих искал това, и други го бяха искали, убеден съм, че и самата публика би искала по този весел, начин да свърши всичко. Обаче, както сами виждате, съдбата не иска!

Азарян:
Ами точно така е. Това е действието в истинския смисъл на думата. Основното действие в спектакъла, че той иска непрекъснато да слезе от дървото и не му се дава тази възможност. И абсурда е в това, че когато вече има възможност да слезе, той тогава вижда, че няма и смисъл.


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.