Голямото плюскане

4 декември 2008 текст Диана Томова
Нощта на 12 декември ще бъде дълга и зрелищна – готвим се за 6-часов маратон със селекцията от реклами на французина Жан Мари Бурсико. Този формат е известен по света като Ad Eaters Night, за първи път пристига при нас и на български ще му казваме Нощ на рекламоядите. За шанса да изгледаме тези реклами от всички точки на планетата трябва да стиснем ръката на Георги Кузмов и неговите колеги от Mediamixx, организаторите на медийния фестивал със същото име. Освен с благодарности потърсихме Георги Кузмов с въпросите защо рекламите са толкова вкусни, къде ги приготвят най-добре и има ли смисъл от войната на медиите.


Как се случиха нещата, че Нощта на рекламоядите да дойде и в България?
Eдни колеги от Румъния, които правят формата Ad Eaters Night от 15 години, ни казаха, че при тях е много успешен и ще е добре, ако можем да го направим и в България. И така през последните 2-3 години направихме няколко опита за промоция на събитието, за да го тестваме. Примерно преди 1 година на фестивала на ФАРА, после правихме едно парти в PR клуб в София. Но това бяха само тестове, не сме правили оригиналния формат. Едва сега за първи път организираме събитието Нощ на рекламоядите такова, каквото то е.

Форматът има вече 27 години история и се прави дори в страни като Монголия и Ирак. Не идва ли при нас с голямо закъснение?
Да, наистина. Аз нямам обяснение защо не е влязъл по-рано, тъй като се е доказал като много интересен навсякъде по света, точно в този вид, такава селекция. По принцип има много подобни формати, които се правят на някои фестивали. Примерно на фестивала на рекламните агенции Леон в Кан – там правят една селекция, но в нея влизат само участниците от фестивала. Докато този французин, Жан Мари Бурсико, предлага селекция на реклами от целия свят, които не са задължително спечелили някакви фестивали. И затова тази селекция си е негова, тя е неговата гледна точка.

Какво да очакваме от тези 354 филмчета, които ще изгледаме? Има ли хитове, кои са вашите фаворити?
Клиповете са страшно разнообразни. И в никакъв случай не вървят само нагоре, има и спадове. Но предполагам, че във всяка държава се харесват различни неща, тъй като възприятията са различни. Това, което на нас ни е интересно и ни радва, вероятно в Ирак или Монголия се приема по друг начин. Точно затова Рекламоядите са богатство – защото можеш да видиш всичко. Симпатичното е, че в селекцията има неща от много малки продуценти, от абсолютно неизвестни фирми, които рекламират познати големи марки. Аз, разбира се, имам някакви фаворити, но предпочитам всеки сам да избере своите.

Може ли по тази извадка да се каже в кои страни или региони се правят най-оригиналните и креативни реклами?
Определено да. В последните години, да кажем десетина, хитовете идват от Латинска Америка. Това е факт и никой не може да го подцени. Бразилия, Чили, Aржентина, Колумбия – всички тези страни са изключително креативни, особено що се отнася до телевизионната или филмовата реклама.

А на какво ниво са българските реклами? Имат ли шанс скоро да влязат в една такава селекция?
В момента в селекцията няма български реклами, но след като Рекламоядите идват сега у нас и ставаме партньори с продуцентите, очакваме в следващите години да влязат и наши реклами. На 11 декември ще направим една среща с продуцентите, на която вече те ще обяснят как могат да участват и български реклами в бъдеще.

Очаквате ли от Рекламоядите да дадат импулс за повече креативност в бранша у нас?
Точно това е целта. В много държави този формат се използва като тренинг, като тиймбилдинг. Това е начин да се отвориш, да разбереш какво се прави в момента. Интересно е да видиш и да направиш сравнение между това, което върви по нашите екрани, и това, което върви по света. Препоръчваме Рекламоядите на медия отдели, големи клиенти, пиари. Чакаме ги на събитието, надяваме се да дойдат.

Всичко е чудесно, но 6 часа не са ли много време да прекараш само с реклами?
Форматът е наистина странен – 6 часа реклами, които не са прекъсвани от филми. Но пък се оказва много успешен и в много държави тази Нощ на рекламоядите всъщност продължава 2-3 вечери, а не само една. Интересът е много голям, надявам се, че и ние в бъдеще ще имаме 2-3 вечери.

Добре звучи това “реклами, които не са прекъсвани от филми”. Всъщност вие лично оставате ли пред телевизора в рекламната пауза, или я използвате да отидете до кухнята за още една бира или нещо такова?
Гледам рекламите, разбира се, особено новите. Поне за мен е интересно, а и се занимавам с медии все пак. Но естествено след петия път човек гледа да ги избегне.

Доста кинорежисьори снимат реклами, сега на Рекламоядите ще видим спотове на Вендерс и Анг Лий. Какво ги привлича в тази работа?
За тях е предизвикателство – това, да разкажеш една история в 30 секунди. Наистина трябва да си много добър, за да измислиш формата и режисьорите са изкушени да се пробват. Отделно това, разбира се, е и пиар за клиентите, които ще се хвалят, че в рекламите им участват големи звезди или са направени от големи режисьори. Пълен пиар.

Основно се занимавате с медии, с фестивала Mediamixx. Какво ви накара да смените посоката към рекламния бранш с тези Рекламояди?
Те са свързани. Медиите се хранят с рекламата, оттам идват парите им, с това живеят. През всичките тези години на фестивала не сме забравяли за рекламата.

В тази връзка мислите ли, че рекламата се отразява неблагоприятно на медиите като съдържание?
Това е много тежък диспут и аз надали ще успея да кажа нещо изключително сериозно за 1 минута. Факт е, че медиите са бизнес, бизнесът се ръководи от потоци пари, тези потоци идват от реклама и дистрибуция. По някакъв начин човек се стреми да прибира пари в бизнеса си и рекламата неминуемо оказва влияние. Но аз не виждам нищо страшно в това. Младите поколения винаги са били упреквани, че не вървят по пътищата на старите, че са развратни и лоши. Но светът според мен върви в правилната посока.

Най-много сте се занимавали с телевизия. Тя ли е медията, която предпочитате и като потребител?
Аз съм консуматор на всички медии. На телевизията особено. Вестници чета по-малко, въпреки че съм започнал от вестници. Радиото също има място в живота ми – то е най-лесната медия, за колата или когато човек се усамоти някъде. Напоследък се интересувам и от уеб, виртуалното пространство е прекрасен прозорец.

Можете ли вече да ни издадете нещо ново и интересно от програмата на Mediamixx 2009?
Както ще се говори повече в началото на следващата година, новината е, че се насочваме изцяло към модерните послания и ще има състезание, което е уникално. Няма такова в региона, нито в Европа – състезание само за мобилна уебреклама. Другата тенденция е кросмедията. Mediamixx вече няма да бъде механично събиране на всички медии, а ще бъде оценяван като възможност един проект да мине през всичките медии, така както се случва по света.

Посещавате много рекламни и медийни фестивали по света. Има ли някаква нова тенденция, която не е стигнала до България?
Такава тенденция е точно това, което ще се опитаме да направим с Mediamixx – кросмедията. Това е бъдещето. Досега медиите са воювали помежду си, но вече трябва да се съюзяват, за да оцелеят. Те имат нужда от това. Просто не е възможно да прекрачиш в бъдещето, без да си стъпил в поне 1-2, ако не и 3 медии. Това съм видял и в тази посока ще движим и нашия Mediamixx.

Нощта на рекламоядите е в парти център 4км, 12 декември, 21:00, 20лв от eventim.bg

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.