София Филм Фест 2018

София Филм Фест 2018


7 - 29 март 2018
Ако имате някакъв въпрос за кино, отговорът идва с 22-рия София Филм Фест, който в 22 дни успява да побере около 170 филма.


Само шепа от тях се състезават за голямата награда, но в нея има и две български заглавия: ¾ на Илиян Метев и Радиограмофон на Рузие Хасанова. Освен този основен конкурс, следим също балканския, документалния и късометражния на Jameson, а в Дом на киното пък очакваме тримата най-важни гости: Вим Вендерс (на 11 март от 16:00), унгарката Илдико Енеди (на 12 март от 13:00) и американеца Ейбъл Ферара (с майсторски класове на 18 март от 11:30 и на 19-и от 12:00). Първата ни важна среща обаче е с екипа на Áга – история за живота на едно семейство в ледената пустош, разказана от Милко Лазаров първо на Берлинале, а сега и за старт на СФФ на 7 март от 19:00 в Зала 1 на НДК.

Подготвяме се за всичко това с бърза селекция на филмите, за които всички после ще говорят и се извиняваме на Манифест с Кейт Бланшет, Убийството на свещения елен на Йоргос Лантимос и Невидима нишка на Пол Томас Андерсън, че не ни остана място и за тях.

Не ме докосвай
Експерименталният дебют на румънката Адина Пинтилие (с продуцентско рамо от Агитпроп и роля на Ирмена Чичикова) влиза в балканския конкурс на феста, след като си тръгна от Берлинале със Златна мечка и реакции от обожание до отвращение. Не без причина: въпреки ужаса от чужд допир, 50-годишната Лаура се впуска в изследване на сексуалността си, в което голотата не е спестена – нито на душата, нито на тялото.

Проектът Флорида
През 2015 Шон Бейкър засне Мандарина с iPhone и събра палците на Сънденс, а сега инди историята му е снимана фотографски (на 35мм лента). На фокус отново е периферията на американското общество: в мотел на гърба на Дисниленд младата майка Хейли се бори с бедността (с помощта на Уилям Дефо, номиниран за Оскар), докато 6-годишната ѝ дъщеря живее във вселената на детството.

Квадратът
Взел Златна палма в Кан (и номиниран за чуждоезичен Оскар), хапливият филм на шведа Рубен Йостлунд ни сблъсква с Кристиан – уважаван куратор в музей за съвременно изкуство. Той тъкмо готви инсталация, която да провокира към повече човечност, когато попада в ситуация, оголваща липсата ѝ в него самия. И не само – изглежда, че целият арт свят е един голям балон, който всички надуват заедно.

Нелюбов
След като социалната му драма Левиатан вдигна цяла Русия на нокти, Андрей Звягинцев отново изследва семейна история, но под друг ъгъл. Млада двойка, която минава бурно през развод, трябва да сключи примирие, за да намери избягалия си син. Дали обаче с търсенето му няма да се открие поне малко любов?

Изключителният (Моят Годар)
През 1967 Жан-Люк Годар, най-противоречивият режисьор на Новата вълна във Франция, снима филма Китайката със 17-годишната Ан Вяземски, за която се жени. След година обаче започва да я губи заради вглъбяването си в ултралеви идеи и маоизма, както разказва и тази комедийна драма на Мишел Азанависиюс с номинация за Златна палма.

За тялото и душата
Миналата година унгарката Илдиго Енеди се завърна към киното със Златна мечка за този ексцентричен и силно поетичен разказ за двама особняци – младата Мария и възрастния ѝ шеф Ендре. Докато се борят със слабостите си, всяка нощ те се доближават един към друг, но съвсем не буквално – споделят общ сън, в който човешкото тяло няма значение.

Щастлив край
Новият филм на Михаел Ханеке (след Любов, който взе чуждоезичния Оскар през 2013) изследва ежедневието на буржоазно семейство във френския град Кале, където бежанската криза е в апогея си. Макар да не е нова посока за режисьора, виждаме най-доброто от него – портрет на човешките отношения, в които всеки държи зад гърба си поне една тайна.

Аз, Тоня
Биографичната драма на Крейг Гилеспи повтаря един от най-големите скандали в спорта – около американската фигуристка Тоня Хардинг (Марго Роби с номинации за Оскар). Тя първа успява да изпълни троен аксел, но се замесва и в заговор срещу състезателката Нанси Кериган – маневра, с която успява най-вече да се компрометира.

Без милост
Фатих Акин разказва за трагедията на Катя (Даян Крюгер с награда за най-добра актриса от Кан), която губи в бомбена атака сина и съпруга си с кюрдски произход. За да се справи с болката, тя се вманиачава в идеята за отмъщение, а мястото, до което стига, повдига трудни въпроси за омразата, втъкана в обществото ни.

Бикини Муун
Модерната градска приказка на македонеца Милчо Манчевски, който е и гост на СФФ, се развива като документален филм за личността на Бикини Муун Дейвис – провокативна и симпатична бездомна жена в Ню Йорк, която сякаш не е с всичкия си. Точно затова филмовият екип иска да я превърне в свой герой пред камера, за да попита къде е границата между сензацията и човечността?

Потапяне
Новият филм на Вим Вендерс е любовна история за Даниел Флиндърс (Алисия Викандер) и Джеймс Мор (Джеймс Макавой) – биоматематик и таен агент, които се срещат в отдалечен хотел в Нормандия и се влюбват, но за кратко. Скоро животът ще ги раздели, но дали ще ги събере отново?

Другият любовник
Провокативният и стилен сексуален трилър на Франсоа Озон (номиниран за Златна палма) среща младата Клое с психотерапевта ѝ Пол, с когото бързо стават двойка. Скоро обаче в безоблачните дни на жената увисва съмнение: крие ли нещо мъжът срещу нея, или не? И кой е той изобщо?


София Филм Фест е от 7 до 29 март, 7/9лв, отново има и билети в кен

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.