So Independent 2013

So Independent 2013


24 октомври 2013 - 3 ноември 2013
В сърцевината на меката фестивална есен, но в не особено добре познатата ниша на американското независимо кино, за четвърти път се настанява фестивалът So(fia) Independent, който щурмува бастионите на инди киното (Euro Cinema, Дом на киното, Люмиер и обновения Одеон), а също и Cinema City Paradise, въоръжен с над 40 прелестни заглавия. Битката за повече смисъл и дълбочина в киносалоните ще се разрази със страшна сила между 24 октомври и 3 ноември.


For whom the bell tolls*
Уютните гънки на клишетата крият истинското лице на американското кино, далеч надхвърлящо представата ни за холивудски гламур, блокбъстъри, конвейерни схеми и плъзгащи се по полирана повърхност идеи. Да разбие с гръм и трясък битуващите стереотипи, това е целта на So(fia) Independent, а техните любезни партньори от фондация Америка за България вярват, че американското кино не е само Холивуд и мостовете не са само над Медисън.
Ние пък сме благодарни за обилната и подбрана с вкус селекция и считаме мисията им за създаване на културен обмен между Щатите и България за напълно успешна. Точно така, от другата страна на Атлантика също се случва фест на български независими продукции под името New Independent Festival, малко по-възрастен от този на родна почва.

Скъпи гости
В тазгодишното издание е налице колаборация между НАТФИЗ и So(fia) Independent под името So Academy. Тя представлява няколкочасов маратон на срещи и лекции, водени от прескъпи на филмовия фестивал гости (зала за прожекции на НАТФИЗ, 28 октомври, 14:00-22:00).
Сред височайшите имена забелязваме това на Лорън Хамъндс от Tribeca Film Festival, който ще ни осветли относно селекционните практики на американските кинофестивали; Владимир Тодоров, автор на визията на So(fia) Independent, ще разкаже за анимацията и филмовите типажи (вижте интервюто ни с него); Любомир Христов – за визуалните ефекти в кинопроизводствения процес; с Вени Венциславова, генерален директор в нюйоркския клон на Армани, ще беседваме как точно филмите стават отправна точка в изграждането на империята Армани.

Подчертано с колелца
Най-грубо обобщено, филмовата селекция се състои от игрални, документални и късометражни заглавия (нека не забравяме и някои миналогодишни продукции), но поради невъзможността да препоръчаме всичко, ще се поограничим, за зла беда, в избора си на акценти.
Късометражните заглавия на свой ред са разделени на анимационни и игрални. Прясно гуакамоле е анимация, която ще ни учи да го приготвяме от обикновени предмети, а в Адам и кучето се връщаме толкова назад във времето, колкото е необходимо, за да разберем защо от Сътворението насам човек и куче са неразделни другари. В Най-дългият ден на Меги Симпсън в детската градина нивото на интелигентност на героинята е диагностицирано като средно. И нищо чудно, това е детската градина на Айн Ранд все пак! Момчетата Бузкаши е игрално заглавие, което показва бруталната игра на поло с мъртва коза в Афганистан, а в Асад ще опознаем тежки човешки съдби на фона на разбито от войната сомалийско рибарско селце.
Силната документална секция ни жегва с Кръвен брат – историята на група заразени с вируса на ХИВ деца и лишен от илюзии млад американец на име Роки Брат, който ги открива, докато се скита из Индия. Левиатан пък пресъздава космическия (и вечен) сблъсък между човек, природа и машина. Сънят на Вагнер, интерпретацията на монументалната му творба – Пръстенът на Нибелунга, е плод на общите усилия на Робер Льопаж и Метрополитън Опера (Ню Йорк).
Биг Сур (откриваме го в секцията с игрално кино) е жилав разказ за триседмичното бягство на Джак Керуак в търсене на себе си, увереност в таланта и опит за пречистване от собствените демони и халюциногенния разпад. Марион Котияр ще гледаме в Имигрантката, където става жертва на проституция, преследвайки американската мечта в далечната 1920. Суровият Райън Гослинг пък е изгнаник в Банкок и управлява тайландски боксьорски клуб, прикритие за операция по пренасяне на наркотици, ръководена от семейството му (Само Бог прощава).

* За кого бие камбаната е заглавие на едноименния роман на Ърнест Хемингуей.

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.