Светът е голям и спасение дебне отвсякъде

Светът е голям и спасение дебне отвсякъде


Оригинално заглавие: Светът е голям и спасение дебне отвсякъде
Език: български
Жанр: драма
България / Германия / Словения / Унгария, 2008, 103'
Режисьор: Стефан Командарев
Сценарий: Стефан Командарев, Душан
Милич, Илия Троянов, Юрий Дачев
С: Мики Манойлович, Карло Любек, Христо Мутафчиев, Анна Пападопулу, Людмила Чешмеджиева, Николай Урумов, Благовест Мутафчиев, Васил Василев-Зуека, Стефан Вълдобрев, Дорка Грилус
Пътешествие с колело и табла през Европа, завръщане в спомените от детството, драматизъм, сълзи и смях в един от най-амбициозните български филми през последните години.


За първи път чухме за Светът е голям и спасение дебне отвсякъде покрай Илия Троянов и неговия полуавтобио­графичен роман със същото заглавие. Екранизацията се забави повечко, но се видя, че всеки ден отсрочка си е струвал. Историята е простичка, трогателна и започва в наши дни с автомобилната катастрофа на едно семейство в Германия. Яна и Васко загиват на място, а техният син Алекс получава тежка амнезия. Дядо му, Бай  Дан, пристига от България с идеята да го върне у дома, но обърканото съзнание на внука така и не успява да го разпознае. Двамата потеглят обратно през живописните кътчета на Европа, оборудвани само с велосипед, табла и цялото време на света. За Алекс завръщането вкъщи се превръща в пътуване назад към миналото и обратно към себе си, по време на което пред очите ни, вплетен в откъслечни ретроспекции, се ниже разказът за неговото детство и родителите му. Макар историята често да е прорязвана от драматизъм, всичко е обгърнато в меката светлина на спомена и създава усещане за уют, навяващо асоциации с филм на братя Тавиани. Хората обичат и страдат с еднаква страст, плачът и смехът крачат неотлъчно един до друг, а някъде помежду им се прокрадва философията на живота – толкова дълбока и всеобхватна, че може да я зърнеш само в онзи специален миг, преди хвърлените зарове да се плъзнат по полираната повърхност на таблата.

Мики Манойлович и Карло Любек
(Бай Дан и Алекс)
На пръв поглед е малко странно главните роли във филм с български режисьор да се изпълняват от сръбска филмова легенда и млад немски актьор от балкански произход, но в случая техният леко завален български е доста симпатичен, да не говорим, че е и сюжетно оправдан. Така или иначе, забравяме езиковата дисхармония още на втората минута и гледаме в захлас как неувереният младеж и широко скроеният майстор на таблата със златно сърце и заразително чувство за хумор преоткриват връзката помежду си с помощта на детска песничка и споделена бутилка край огъня.

Христо Мутафчиев и Анна Пападопулу
(Васко и Яна)
Макар че ставаме свидетели на смъртта им още в първите кадри, родителите на Алекс присъстват по време на цялото действие като най-важния катализатор за пробуждането на изгубената му памет. Майката, изиграна от Анна Пападопулу, е стаила тонове страх и надежда в огромните си очи. От своя страна Христо Мутафчиев прави изключително добра роля като невзрачен работник, който, притиснат в ъгъла от Държавна сигурност, намира сили да се пребори със страха и да потърси свободата навън.




 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.