Време за лягане



10 януари 2019 текст Севда Семер
Никога, и да ви се иска, няма да спечелите медал за "недоспал съм" или "не говоря преди първата чаша кафе". В последните години оскъдният сън стана повод за гордост – да нямаш осем часа за губене в леглото е доказателство, че животът и работата ти са бързи и интересни. В тази епидемия на недоспиване (от което страда почти всеки втори) печелят единствено онези, които знаят колко е важно да гасят лампата и себе си навреме.


Би трябвало да прекарваме в сън всеки трети час от живота си. Защо? И защо това е важно? Историята как сме научили повече за съня, за качеството и смисъла му е пълна с понякога приспивно скучни, друг път – искрено странни експерименти. Например учените, които нежно загряват крачетата на плъхове, за да видят дали ще се унесат по-лесно (да, със студени ходила се заспива по-бавно); или двамата приятели, прекарали шест седмици в дълбока пещера, за да проверят колко е дълъг цикълът на деня и нощта в тялото ни, ако не зависи от слънчевата светлина (техният естествен ден бил 15 часа, а за сън трябвали 9). Защо прекарваме толкова голяма част от живота си, без да мърдаме и мислим, оплетени в сложни фантазии, все още е голяма въпросителна. На бавни крачки става ясно това: в тялото няма важна система или орган, които да не зависят от съня. И всъщност е така съществен, че ако не ни е достатъчен, няма особено значение и дали спортуваме и се храним здравословно. Дори час под нужното и ставаме уязвими на всичко от инфекции до раздразнителност, а за мозъка ни е невъзможно да работи умно и бързо. И не, допълнителните часове през уикенда не помагат, а даже пречат, защото най-важно е да намериш своя ритъм и да го следваш постоянно.

Но как да разберем дали спим достатъчно? Вярно е, че всеки трябва да слуша тиктакането на собствения си вътрешен часовник (все пак дори да не помниш нищо от вечерта, на сутринта знаеш веднага, ако не си спал добре), но не сме и чак толкова различни – дневно всеки се нуждае от не по-малко от 7 часа. Ако сте свикнали да си отказвате сън, може дори да не знаете, че сте хронично недоспали. Тогава кафето става ясен знак: можете ли да функционирате преди първата си чаша? Не, не е нормално да не си способен да мислиш сутринта, върнете се в леглото.

Сред всичко, което сте чували за добрия сън, колко от нещата са истина? Водата от лавандула върху възглавницата може и да ви напомня да дишате по-дълбоко, ако ароматът ви е любим, което ще ви успокои, да, така е. Нужни са ви обаче няколко съвсем различни неща, без които едва ли ще спите добре. Като да стоите надалеч от екрани около час-два преди лягане: очите ни са особено чувствителни към синята светлина на устройствата и телевизорите, която спира освобождаването на приспиващия ни хормон мелатонин. Затова потърсете приложенията за жълт филтър на екраните (вероятно е и да го имате вграден някъде в настройките си). Важно е също в спалнята ви да е по-хладно – така давате знак на тялото, че е време да заспива. Ето защо е добра идея да загреете краката и ръцете си като онези мишоци, които споменахме по-рано – защото притокът на кръв към крайниците ще изстуди леко тялото ви.

Будуваме по куп причини. Новият сезон на някой сериал, телефонът, стрес от работа. Ако в леглото ви е затиснала неприятна мисъл, заради която не можете да заспите, умно е да станете (иначе влизате в цикъл на проверяване на часа, пресмятане на времето до писъка на алармата сутринта и още допълнителен стрес, защото не спите). Един вариант е да изсипете всичко от мозъка си върху лист хартия точно преди да си легнете, заедно със списък важни задачи за утре – за да е сигурно, че нищо няма да жужи и да досажда върху възглавницата. Пробвахме и да оставим собствените си мисли и да потънем в чужди и препоръчваме: с подкаста Sleep with Me ще слушате глупави истории за лека нощ. Защо да надавате ухо за нелепиците на водещия Скутър за басейни с риби или за шума, който правят репичките, докато растат? Защото малко по малко монотонният му глас ви пренася, пренастройва и приспива. Пък и за да ви е компания, когато изглежда сякаш сте единственият буден в града.

Важно е не само как да заспим, но и защо: тези часове в леглото ще ви направят здрави и продуктивни, а също и по-щастливи и спокойни. В действителност малко други неща могат да донесат такъв покой във вътрешния ви пейзаж. Обратното очаквано ви прави и нервни: недоспалите лекари например изпитват по-малко емпатия към пациентите си, а недоспалите мениджъри – по-малко търпение в офиса. Достатъчният сън дава баланс и покой, като презарежда с ментална енергия. Така всяка свежа сутрин може наистина да е ново начало и това зависи от вас. Е, добро утро, как спахте?

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.