Огнено цвете

15 декември 2011 текст Никола Шахпазов
Тази година се появиха два филма, които критиците побързаха да обявят за новия Боен клуб. И въпреки че Drive (който вече премина през българските кина) и Bellflower (който май никога няма да достигне до тях) са безкрайно различни, все пак имат нещо общо. И двата са сравнимо прекрасни и в тях ръмжат нечовешки мощни автомобили. Достатъчно ви хвалихме Drive и Райън Гослинг, време е да ви представим апокалиптично-огнената любовна история Bellflower.


Винаги е изненадващо какви страхотни неща могат да бъдат постигнати с добри идеи, несъкрушим ентусиазъм и нищожен бюджет. Абсолютният дебютант Ивън Глодел разработва идеята си за Bellflower в продължение на години и въпреки че абсолютно никой сериозен спонсор не се интересува от нея, той не се отказва. Разполага с крайно недостатъчните за целта 17 000 долара (!) и шепа приятели, които да се включат в снимките и като екип, и като актьорски състав – дори самият Глодел поема главната роля. Вероятно именно затова ръцете му са били развързани да направи нещо смело, нестандартно, което да отнесе главите на критиците, надсмиващи се с кисела усмивка на поредните екшън глупости холивудско производство. Bellflower дебютира това лято на инди фестивала Sundance и обра овациите на насъбралите се там експерти, а последвалите отлични ревюта в Rolling Stone и Los Angelis Times само украсиха със силни думи очевидното – това бе един от филмите на годината заедно с нестандартния Drive на Никълъс Уиндинг Рефън.

В Bellflower се пилят гуми като в Лудия Макс, между юмручните удари се разказват истории за обществото и смисъла на живота като в Боен клуб, а странната, фрагментарна прогресия на историята неминуемо напомня на Реквием за една мечта на Аронофски. Едновременно с това филмовият дебют на Глодел е непредвидим, изненадващо остър и откровен разказ – критика на американската мечта. Операторската работа е феноменална – Bellflower печели от страхотна визия, която натрапва много свежи и летни цветове и едновременно е леко треперлива и с нарочни петна и дефекти по кинолентата.

Историята се развива в слънчева и прашна Калифорния, където двама добри приятели – Удроу (Глодел) и Айдън (Тайлър Доусън) прекарват безгрижно дните си, пиейки десетки бири, пушейки по някое козче и сглобявайки суперавтомобила си Medusa, който да бъде тяхното най-могъщо оръжие след насрочения неясно за кога Апокалипсис. Почти по библейски ябълката на раздора и тук е подадена от жена – Удроу среща отраканата Мили (Джеси Уайзман) и за известно време животът му се превръща в алкохолен сън от щастие и секс, а междувременно Айдън успява да завърши и Medusa, и бленуваната от двамата огнехвъргачка. Вечното лято обаче се оказва по-привидно, отколкото някой може да предполага, ескалирайки в истински личностен апокалипсис от пламъци, мастило, кръв и изневери. Не се подлъгвайте – в нито един момент няма да сте наясно какво ще последва. Може да не сте съвсем сигурни за това и в самия край на филма, но пък общото усещане е просто прекрасно.

Повече за Bellflower, предстоящите прожекции и dvd изданието четете на bellflower-themovie.com


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.