Руска Кръв

1 септември 2011 текст Валерия Василева
Сибириада (1978)
Това е може би най-емблематичният и най-руски от филмите на Кончаловски. 4-часовият епос, чието заглавие не случайно напомня Омировата Илиада, разказва за живота на две руски фамилии в продължение на повече от половин век. Тук Кончаловски режисира брат си – големия Никита Михалков, както и съветската прима Людмила Гурченко. Още с излизането си филмът впечатлява журито на фестивала в Кан и получава специална награда, а днес е определян като един от първите, засягащи глобализацията, доста наболял въпрос за руснаците.

Влакът беглец (1985)
Тотална промяна в жанровите предпочитания виждаме в номинирая за три награди Оскар и отличен със Златен глобус филм. Последната награда отива при Джон Войт за ролята му на избягал в ледената пустош на Аляска затворник. Героят му Мани заедно със съучастника си Бък (Ерик Робъртс) се качват на неконтролируем влак, за да се укрият. На Робъртс му се е наложило да качи 15 килограма за ролята, а Войт дори е посещавал затворници, за да направи героя си по-достоверен.

Танго и Кеш (1989)
Няма как да пропуснем най-популярния филм на Кончаловски и може би първия екшън, който превръща руснака в звезда в Щатите. Силвестър Сталоун и Кърт Ръсел влизат в ролите на несправедливо обвинени в убийство ченгета. Тук отново имаме двама юначаги зад решетките, но американската действителност налага те да се измъкнат и да накажат онзи, който ги е натопил. Абсолютна класика в жанра и чудесна екранна спойка между мускулестите господа.

Кокошчица Ряба (1994)
След няколко успешни екшъна Кончаловски се завръща в родината и към по-романтичната трактовка, характерна за първите му филми. Така се появява политическата сатира Кокошчица Ряба, която руснакът определя като личния си фаворит. Героинята му Ася (от Асиното щастие, 1967) този път размишлява върху демокрацията и капитализма. Началото на 90-те разтърсва и малкото руско селце, откъдето е Ася, а социалните промени оставят лош отпечатък и върху личния й живот.

Лустро (2007)
Отново социален разказ, но този път пречупен през призмата на модата и големите очаквания на едно провинциално момиче. В ролята на кандидат-манекенката влиза петата съпруга на режисьора – Юлия Висоцка. Героинята й Галя разбира от първа ръка какви жертви трябва да направи, ако иска да стане звезда в модния бранш, а нейната съдба, както може да се очаква, никак не допада на част от руската публика.


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.